В съвременния свят, изпълнен с напрежение и стрес, психичното здраве на учениците става все по-важна тема. Алейна от 11. клас под ръководството на госпожа Ясемин Йозер създаде проект с фокус върху подкрепата на менталното здраве на учениците. Проектът, наречен „Разбиране и подкрепа на менталното здраве на учениците“, е предназначен за участие в Международното състезание firSTep и има за цел да предложи конкретни стратегии и дейности, които да помогнат на учениците да се справят със стреса и да подобрят психичното си щастие и удовлетвореност от живота. Той кореспондира с Целите за устойчиво развитие на ООН, като поставя акцент върху психичното здраве и социалното благополучие.

Проектът има за цел да предостави на учениците реални инструменти и техники за управление на стреса и повишаване на психическото им благополучие. Основните цели са:

  • осигуряване на техники за ефективно справяне със стреса;
  • насърчаване на практики като внимание и благодарност;
  • създаване на подкрепяща среда, в която учениците могат да се чувстват сигурни и спокойни.
  • пространство за релаксация и внимание.

В рамките на проекта бе създаден „Ъгъл за внимание“ – пространство, където учениците могат да се отпуснат, да останат със себе си и да практикуват различни дейности, насочени към намаляване на стреса и повишаване на психическото благополучие. Този уютен кът предлага разнообразие от активности, които са не само полезни, но и забавни и привличаше всички с призива: Елате и се отпуснете!

Учениците бяха насърчавани да практикуват дълбоко дишане, което е доказано ефективен метод за намаляване на стреса, успокояване на ума и подобряване на концентрацията.

Творческите аутлети – арт терапия и музикална терапия бяха включени като методи за намаляване на стреса. Изкуството е мощен инструмент за изразяване на емоции и намаляване на стреса. Рисуването и други творчески дейности помагат на учениците да освобождават напрежението и да се свързват с вътрешния си свят. Слушането на релаксираща музика и свиренето на музикални инструменти също бяха част от дейностите за намаляване на стреса, като музиката има доказан положителен ефект върху настроението и психическото здраве.

Мини станция за благодарствени карти позволи на учениците да изразят своята благодарност, което помага за изместване на фокуса от стреса и подобряване на настроението. При тази практика учениците пишеха по едно нещо, за което са благодарни, и го поставяха в специално подготвена прозрачна кутия. Това упражнение не само премества фокуса от стреса, но и повишава чувството за благодарност и позитивност.

Изключително интересни бяха дейностите за внимание. Учениците научиха как да се хранят осъзнато и здравословно, като обръщат внимание на вкуса, текстурата и аромата на храната. Това не само че подобрява културата на хранене, но и насърчава психическото спокойствие и фокусирането върху настоящия момент.

Упражнение 5-4-3-2-1 за заземяване помогна на учениците да се справят с тревожността и да се свържат със заобикалящата ги среда. Чрез пет стъпки те се фокусират върху това, което виждат, чуват, усещат и докосват, което намалява безпокойството и насочва вниманието към настоящия момент.

Един от интересните методи, включени в проекта, е наблюдаването на буркан с блестящи частици, наречен „Буркан за внимание“. Учениците се концентрираха върху процеса на утаяване, което им помогна да координират своето дишане и да успокоят мислите си.

В дейността „Направи си сам утвърдителни гривни“ учениците създаваха гривни от мъниста, на някои от които имаше букви, като избираха да подреждат положителни думи или фрази, които да им напомнят за доброто и позитивното в живота им. Тези гривни се превърнаха в символи на вътрешна сила и увереност и върху тях се четяха „щастие“, „мама“, „любов“. Тези и други интересни и полезни дейности учениците изпълняваха с удоволствие.

Проектът „Разбиране и подкрепа на менталното здраве на учениците“ не само предостави на нашите възпитаници практически стратегии за управление на стреса и насърчаване на психическото благополучие, но и създаде пространство за споделяне и подкрепа. Проектът подчертава важността на психичното здраве и значението на създаването на подкрепяща и безопасна среда за учениците, каквато екипът на училището непрекъснато създава и обновява. Това е стъпка към изграждане на по-здравословна училищна култура, в която психичното благополучие се поставя на първо място, което е приоритет в мисията на ЧСУ „Дружба“.

Представянето на проекта от Алейна беше финалната представителна изява през януари – месец, посветен на менталното здраве, в рамките на обучението в ценности, организирано от Ученическия съвет. Внедряването на тези практики и дейности в училищната среда показва важността на психичното здраве и необходимостта от неговата подкрепа в училищната среда, като доказва, че това може и трябва да бъде част от ежедневието на учениците.