Конкурсът firSTep откри нови хоризонти за прилагане на проектно-базираното обучение в ЧСУ „Дружба“. На 12 февруари 2025 г. ученици от 3. до 12. клас представиха своите проекти, демонстрирайки как този подход може да бъде използван за социални, инженерни и екологични промени. Събитието, което събра ученици, родители и партньори, беше истински празник на науката, креативността и ангажираността на младите изследователи към глобалните предизвикателства, свързани с Целите за устойчиво развитие на ООН.
Директорът на училището, д-р Илия Емилов, изрази своето уважение към учениците за тяхната активност и вдъхновяващо участие в конкурса. Той поздрави младите новатори и подчерта, че успешното прилагане на проектно-базирания подход е доказателство за стремежа на учениците към по-добро бъдеще. Заедно с господин Тодор Рогошев – представител на Дружеството за ООН в България, поканен от директора, тържествено откриха училищния етап на състезанието, вдъхновявайки младите умове да продължат да творят и да променят света.
Конкурсът FirSTep предоставя уникална платформа на учениците да развият своя потенциал и да придобият ключови житейски умения. В състезателния ден бяха представени 22 иновативни проекта, разпределени в три основни категории – „Социални и хуманитарни науки“, „Учени и иноватори“ и „Енергийно инженерство и околна среда“, като всеки от тях беше подчинен на поне една от 17-те глобални цели за устойчиво развитие на ООН. В своите проекти учениците разглеждаха теми като използване на алтернативи енергийни източници, рециклиране, опазване на менталното здраве, защита на природата, историческото и културното наследство. За тях математиката е красива наука в полза на човека. Бяха представени решения за еко градове, направата на соларни печки, устойчивото използване на природни ресурси и въздействието на зелената енергия върху опазването на околната среда. Част от проблемите, които учениците разглеждаха в своите проекти, включваха иновации за устойчиви технологии за производство на изолационни материали с биопродукти, опазване на биоразнообразието, събиране на вода от мъгла, въздействието на шума върху концентрацията при ученето, както и творчески подходи в съвременното шахматно изкуство.
Всички проекти представиха нови подходи за решаване на глобалните проблеми. За всеки проект учениците бяха изготвили, според регламената на състезанието, кратко видео, постер-сесия, щанд с макет и защитиха своите разработки на английски език. Разработките им ще бъдат оценени от 4-членно жури по 9 различни критерия, като всяка оценка ще бъде поставяна по 6-степенна скала. Предстои, преминалите училищния етап, да се състезават на полуфинал на международно ниво сред участници от няколко страни, след което победителите ще се явят на финала на конкурса.
Конкурсът FirSTep, който донесе удовлетворение както на учениците, така и на техните преподаватели и родители, се провежда за първи път, но ще се утвърди като значимо събитие в училищния календар, което насърчава учениците да мислят креативно и да се ангажират с глобалните въпроси. Той дава много посоки за нови хипотези и идеи в различни области на познанието.
Проектно-базираното обучение в Частно средно училище „Дружба“ не е просто метод – това е начинът младите хора да реализират своя потенциал и да развият разбиране и готовност за глобална промяна. В „Дружба“ вярваме, че всеки ученик притежава уникален потенциал и нашата цел е да му помогнем да го реализира. Чрез проектно-базираното обучение, младите хора не само придобиват знания, но и развиват критично мислене, креативност и умения за сътрудничество. Това ги подготвя за динамичния и постоянно променящ се свят, като им помага да разберат глобалните процеси и да бъдат готови да участват в тях. Ние в “ Дружба“ сме ангажирани с мисията да създадем следващото поколение лидери и иноватори, които ще направят света по-добро място за всички.